Wednesday, January 9, 2013

Pengertian Animasi Clay


PENGERTIAN
  • Juga dikenali sebagai stop motion photography
  • Telah ditemukan oleh Stuart Blakton pada tahun 1906
    • melukis facial expression seorang tokoh di papan tulis
    • kemudian beliau mengambil gambar dengan still camera
    • seterusnya memadamkan lukisan tersebut dan
    • melukis kembali facial expression yang lain pula
  • Dulu : model dibina menggunakan clay(tanah liat) 
  • sekarang : sambungan wayar-wayar dan ditutupi dengan kulit getah 
  • Mengandungi animasi untuk jointed model dan rakaman posisi/ kedudukan yang berlainan pada satu frame 
    • Contoh untuk filem : 
      • Wallace & Gromite, Chicken Run 
      • King Kong, Jason and The Agronouts (visual effect)
  • Pengertian animasi Clay merupakan suatu teknik menampilkan gambar berurut sedemikian rupa sehingga penonton merasakan adanya ilusi gerakan (motion) pada gambar yang ditampilkan. 
  • Secara umum ilusi gerakan merupakan perubahan yang dideteksi secara visual oleh mata penonton sehingga tidak harus perubahan yang terjadi merupakan perubahan posisi sebagai makna dari istilah ‘gerakan’. Perubahan seperti perubahan warna pun dapat dikatakan sebuah animasi. 
  • Dunia Animasi saat ini sangatlah berkembang pesat, sudah banyak jenis dan macam Animasi yang ada di Dunia . Sekarang , Kita bahas tentang animasi dengan menggunakan Clay dan macam-macan clay yang biasa digunakan untuk proses animasi.
  • Clay Animation atau singkatnya Claymation adalah animasi yang menggunakan media Clay sebagai bahan dasar pembuatan animasi dan termasuk dalam katagori Stop Motion. Sedangkan Stop Motion Sendiri adalah animasi yang setiap frame, atau gambar diam, yang direkam pada film atau media digital dan kemudian dimainkan kembali dalam suksesi cepat.
  • Ketika diputar kembali pada frame rate yang lebih besar dari 10-12 frame per detik. Biasanya animasi clay menggunakan Clay berjenis yang lentur dan mudah dibentuk dan tidak kaku tetapi tidak mudah mengeras yaitu Plasticine Clay. 
  • Proses pembuatannya dengan menggunakan dawai Dinamo untuk membentuk kerangka tubuhnya yang kemudian dibungkus dengan Alumunium Foil untuk membentuk isi tubuh lalu yang terakhir dilapisi dengan clay yang dibentuk sesuai dengan kerangka yang tadi dibuat dengan kawat dinamo. Contoh Animsi yang menggunakan Clay antara lain Shaun The Sheep dan ParaNorman
  • Pasti sudah ramai di antara kita semua yang sudah kenal atau tahu serba sedikit mengenai seni karya animasi yang bersumberkan tanah liat. Jika disebutkan nama-nama filem seperti "Wallace and Gromit", "The Pirate! In Adventure with scientist", "Pingu" dan lain-lain lagi, sudah semestinya kita tahu bahawa filem-filem hebat seperti berikut telah dihasilkan menggunakan tanah liat (Clay) dan kemudiannya digerakkan sedikit demi sedikit serta dibantu dengan penggunaan kamera. Gambar-gambar yang telah diambil tersebut akan disusun dan akan dimainkan di dalam satu bentuk rangkaian gambar yang berterusan sehinggalah menjadi sebuah animasi yang bergerak(stopmotion filming techniques). Di barat, mereka menganggap Claymation atau seni tanah liat ini sebagai animasi tradisional namun mereka masih mengaplikasikannya sehingga kini.
  • Apa yang menarik dengan penghasilan Animasi ini ialah ia boleh dihasilkan oleh sesiapa sahaja tanpa memerlukan modal yang besar ! Sehinggakan kanak-kanak berusia 7 tahun juga mampu untuk menghasilkan sebuah animasi yang sangat menarik dengan hanya menggunakan tanah liat yang berharga RM0.80 sahaja. Di samping itu, penghasilan animasi jenis ini ternyata lebih mudah kerana ia tidak memerlukan teknik-teknik khas yang wajib dipenuhi, cukuplah sekadar jalan cerita dan ruang yang kecil. Selain itu, berbeza dengan animasi 3D, animasi tanah liat ini juga mampu menghasilkan kesan yang mampu memikat hati penonton seperti penggunaan fabrik dan bahan-bahan prop yang lain yang kelihatan sangat comel ! 
  • Namun begitu, di Malaysia sudah ramai artis-artis dan kartunis-kartunis yang mempunyai bakat serta mempunyai pengetahuan tentang penghasilan kartun animasi tanah liat ini, tetapi kita masih lagi tidak mempunyai filem animasi tanah liat "Made-in-Malaysia". Hal ini mungkin kerana dalam menghasilkan sebuah filem animasi tanah liat secara besar-besaran, beberapa aspek seperti cleanup artist, painters, background artist serta lain-lain lagi boleh menyebabkan kos penghasilannya sangat tinggi ditambahkan lagi dengan faktor masa yang lama dan krew-krew animasi yang ramai. Tidak dapat dinafikan, ketelitian yang mantap adalah perlu jika kita ingin menghasilkan filem animasi tanah liat setaraf "Wallace and Gromit". 
  • Tetapi kita juga tidak boleh menafikan hakikat yang kita juga sebenarnya sudah banyak filem-filem animasi 3D yang mendapat sambutan hangat di luar sana! Melihat pada kehebatan filem seperti "Upin dan Ipin", "Boboiboy" dan bakal menyusul "Bola Kampung", kehebatan artis-artis animasi kita tidak dapat disangkal lagi. Oleh itu, sudilah kiralah jika industri animasi Malaysia dapat mencuba sesuatu yang sedikit berbeza seperti animasi tanah liat ini untuk memperkukuhkan lagi kehebatan filem-filem animasi negara kit
Cara buat Animasi Clay...

Claymation Basics | Stop Motion





Macam-macam Clay (Tanah Liat) :





1. Clay Malam



Clay malam adalah clay yang terbuat dari malam/lilin yang bersifat lunak dan tidak akan mengeras. Ini juga termasuk ‘keluarga’ clay, biasanya untuk mainan anak-anak, banyak dijual di toko-toko buku bermacam-macam warna dan mudah dibentuk.


2. Plastisin Clay

Plastisin Clay adalah clay yang terbuat dengan bahan utama plastisin/lilin. Hampir sama dengan Lilin malam hanya saja tidak selunak lilin malam dan lebih mantap bentuknya (lebih keras dibandingkan lilin malam)

3. Paper clay

Peper clay adalah clay yang terbuat dari bubur kertas, kebanyakan dijual dengan warna putih dan ada juga dengan campuran gips (seperti kapur). Hasil akhirnya keras dengan cara diangin-anginkan dan di cat diberi warna (dapat juga sewaktu diulenin langsung ditambah warna).

4. Clay Tepung

Clay tepung adalah clay yang terbuat dengan bahan utama tepung dengan campuran lainnya, dapat dibuat sendiri dan cukup mudah dikerjakan bersama anak-anak.

5. Clay Roti

Clay roti adalah clay yang terbuat dengan bahan utama roti, juga dapat di buat sendiri dari sisa-sisa roti.

6. Jumping Clay

Jumping clay adalah clay yang jika diangin-angin kan akan kering dan tidak dapat diolah lagi, hanya saja jadinya ringan seperti gabus. Dijual dengan berbagai macam warna didalam kantung alumunium foil (biasanya) cocok untuk dibuat menjadi boneka-boneka hewan atau manusia kecil.

7. Air Dry Clay

Air Dry Clay adalah clay yang memiliki sifat hampir sama dengan jumping clay, hanya saja bentuk akhirnya lebih padat. Dijual dengan berbagai macam warna dan dibungkus dengan plastik kedap udara (biasanya). Cocok untuk membuat miniature buah-buahan, sayuran, makanan atau lainnya.

8. Polymer Clay

Clay polymer adalah clay yang paling mahal yang terbuat darigerabah, keramik batu, porselin, Keramik. Clay ini masih langka di Indonesia. Proses pengeringannya dengan cara di oven.

9. Clay Asli (Tanah Liat/Keramik)

Clay tanah liat adalah clay yang terbuat dari tanah liat dan ini adalah clay asli dari alam untuk membuat tembikar. Cara pengeringannya setelah diangin-angin dibakar kedalam tungku.

CONTOH ANIMASI CLAY :

KISAH ANAK PENYU
PINGU
CLAY ANIMATION