- Pada peringkat awal perkembangan komputer, audio atau bunyi pada komputer hanyalah bunyi asas seperti “beep”atau “ding”.
- Tetapi kini, bunyi pada komputer sudah berkembang seperti muzik, suara latar, kesan bunyi khas dan juga bunyi-bunyi seperti konsert sebenar.
- Ia merupakan cara yang paling berkesan bagi menarik perhatian pengguna
- Bagi persembahan yang lebih kompleks, suara latar (voice-over) dan iringan pastinya mampu meningkatkan perhatian dan menjadikan sesebuah persembahan lebih menarik dan menyeronokkan.
- Unsur audio juga diterapkan dalam persembahan multimedia untuk mempertingkatkan kefahaman terhadap isi kandungan dari media lain yang hendak dipersembahkan
- Juga merupakan elemen yang mampu menimbulkan keseronokan, meningkatkan minat danmencorakkan sesebuah persembahan.
Konsep Asas bunyi
- Andaikan bahawa tekanan udara diwakili oleh kepadatan molekul bagi udara tersebut.
- Apabila sesuatu objek bergerak, ia akan menganggu susunatur molekul-molekul udara tersebut dan ini akan menyebabkan kepadatan turut berubah.
- Semasa anada mendengar sesuatu, sebenarnya anda sedang menrasai perubahan tekanan udara di sekeliling telinga anda.
- Perubahan ini diterima oleh gegendang telinga yang kemudiannya diterjemahkan sebagai isyarat bunyi oleh otak.
- Ketika tiada gelombang bunyi wujud, tekanan udara adalah tetap.
- Kekuatan bunyi (volume) sesuatu audio adalah nilai perubahan bunyi yang diterima.
- Kekuatan bunyi dikenali sebagai amplitud yang diukur dalam unit decibels (dB).
- Kadar perubahan tekanan udara dinamakan pitch (berkaitan dengan frekuensi gelombang bunyi tersebut).
- Gelombang bunyi dapat diwakili oleh corak sinus dan sering dikenali sebagai gelmbang analog.
- Gelombang ini mempunyai dua ciri utama yang membolehkan pengguna bekerja dengan audio dalam komputer iaitu amplitud atau ketinggian suara (volume) dan frekuensi.
- Amplitud = setiap puncak tertinggi bagi gelombang bunyi.Semakin tinggi puncak, semakin kuat bunyi yang dihasilkan
- Frekuensi = jarak antara puncak dengan puncak. Semakin jauh jarak setiap puncak, semakin kecil nada suara atau pitch yang terhasil.
- Frekuensi sebenarnya merujuk kepada bilangan kitaran yang berlaku bagi setiap satu saat.
- Bilangan frekuensi ini akan mempengaruhi kualiti sesuatu audio yang dirakamkam.
- Frekuensi diukur dalam unit Hertz (Hz)
No comments:
Post a Comment