Mengenai ActionScript 3.0
ActionScript adalah bahasa pengaturcaraan untuk Adobe Flash Player untuk persekitaran masa nyata (run-time). Ia membolehkan interaktiviti,
pengendalian data, dan banyak lagi dalam kandungan Flash dan aplikasi.
ActionScript dilaksanakan oleh ActionScript Mesin Maya (AVM), yang
merupakan sebahagian daripada Flash Player. Kod ActionScript biasanya
dikumpulkan ke dalam format bytecode (seperti pengaturcaraan bahasa yang
ditulis dan difahami oleh komputer) oleh penyusun, seperti yang terdapat di dalam Adobe Flash CS3 Profesional atau
Adobe ® Flex Builder ™ ™, atau boleh didapati di Adobe Flex ® ™ SDK dan Flex ™
Perkhidmatan Data. Bytecode terhasil dalam
fail SWF, yang disempurnakan oleh Flash
Player
ActionScript 3.0 menawarkan
pengaturcaraan yang baik dan akan menjadi pembantu kepada pembangun dengan
pengetahuan asas pengaturcaraan berorientasi objek. Antara ciri-ciri utama ActionScript 3.0
termasuk yang berikut:
§
ActionScript Mesin Maya yang baru, yang
dipanggil AVM2, yang menggunakan arahan bytecode yang ditetapkan dan
menyediakan peningkatan prestasi yang lebih
baik.
§
Pengkompil kod asas yang lebih moden yang berpegang
lebih rapat dengan ECMA Script yang (ECMA 262) standard dan melakukan
pengoptimuman lebih dalam dari versi terdahulu iaitu pengkompil 2.0 Pengenalan kepada ActionScript 3.0
§
Satu antaramuka aplikasi pengaturcaraan yang
lebih baik (API- application programming interface), dengan peringkat rendah
mengawal objek dan model berorientasikan real-object
§
Bahasa teras berdasarkan ECMAScript yang akan
datang (ECMA-262) edisi 4 draf spesifikasi bahasa
§
API XML berdasarkan ECMAScript untuk XML (E4X)
spesifikasi (ECMA-357 edisi 2). E4X adalah lanjutan bahasa untuk ECMAScript yang
menambah XML sebagai data jenis bahasa.
§
Satu model acara berdasarkan Dokumen Objek Model
(DOM) Aras 3 Events
Kelebihan ActionScript 3.0
ActionScript 3.0 mengatasi
keupayaan skrip daripada versi ActionScript terdahulu. ia direka untuk
memudahkan pembangunan aplikasi yang lebih kompleks dengan set data yang besar
dan berorientasi objek, pangkalan kod yang boleh digunakan semula. Walaupun
ActionScript 3.0 tidak diperlukan untuk kandungan yang berjalan dalam Adobe
Flash Player 9, ia membuka pintu kepada peningkatan prestasi yang hanya boleh
didapati dengan AVM2, mesin maya baru. ActionScript 3.0 kod boleh melaksanakan
sehingga sepuluh kali lebih cepat daripada kod ActionScript terdahulu. Versi
yang lebih lama ActionScript Mesin Maya, AVM1, melaksanakan ActionScript 1.0
dan ActionScript 2.0 kod. AVM1 disokong oleh Flash Player 9 untuk keserasian versi
terdahulu dengan fail atau kandungan yang sedia ada.
Apa yang baru dalam ActionScript 3.0
Walaupun ActionScript 3.0
mengandungi banyak kelas dan ciri-ciri yang biasa kepada Pengaturcara ActionScript,
ActionScript 3.0 adalah seni bina dan konsep berbeza daripada versi ActionScript terdahulu. Peningkatan yang dicapai dalam
ActionScript 3.0 termasuk ciri-ciri baru
bahasa teras dan yang lebih baik API Flash Player yang menyediakan meningkat
mengawal objek tahap rendah
Ciri-ciri bahasa Teras(Core)
Bahasa teras mentakrifkan asas bahasa pengaturcaraan, seperti kenyataan,
ungkapan, syarat, gelung, dan jenis. ActionScript 3.0 mengandungi banyak ciri-ciri
baru yang mempercepatkan proses pembangunan.
Pengecualian Run- Time
ActionScript 3.0 adalah ralat daripada versi ActionScript terdahulu.
Run-time pengecualian yang digunakan untuk keadaan ralat yang sama,
meningkatkan ralat (debugging) dan membolehkan
pembangunan untuk membangunkan aplikasi yang mengandungi ralat dengan lebih baik . Kesilapan run time boleh memberikan kesan yang
banyak dan akan dijelaskan dengan fail sumber dan maklumat, membantu anda cepat
menentukan kesilapan.
Jenis Run-Time
Dalam ActionScript 3.0, jenis maklumat
dijaga dengan baik dan digunakan untuk beberapa tujuan. Flash Player 9 melaksanakan
semakan semasa run time, memperbaiki keselamatan sistem. Maklumat juga digunakan untuk mewakili
pembolehubah dalam mesin perwakilan, meningkatkan prestasi dan mengurangkan
penggunaan memori.
Kaedah Penutupan (Method
closures)
ActionScript 3.0 membolehkan kaedah
penutupan untuk mengingati objek asalnya secara automatik misalnya. Ciri ini
berguna untuk pengendalian acara. Dalam ActionScript 2.0, kaedah penutupan
tidak akan ingat apa yang telah di laksanakan, yang membawa kepada perkara yang
tidak dijangka apabila kaedah penutupan itu dilaksanakan.
Ungkapan biasa
ActionScript 3.0 memasukkan
sokongan asal untuk ungkapan biasa supaya anda cepat boleh mencari untuk
memanipulasi .
Ruang nama
Ruang nama adalah sama dengan
specifiers akses biasa yang digunakan untuk mengawal pengisytiharan (public, private,
protected). Mereka bekerja sebagai specifiers akses , yang boleh
mempunyai nama-nama pilihan anda. Ruang nama ini dilengkapi dengan Pengecam
Sumber Universal (URI) untuk mengelakkan pertembungan, dan juga digunakan untuk
mewakili ruang nama XML apabila anda bekerja dengan E4X.
Jenis primitif baru
ActionScript 2.0 mempunyai angka, Bilangan, ketepatan, ActionScript 3.0 mengandungi int dan jenis uint.
Jenis int adalah 32-bit ditetapkan integer yang membolehkan kod ActionScript
mengambil kesempatan daripada keupayaan CPU yang laju. Jenis int berguna bagi
kaunter-kaunter gelung dan pembolehubah integer yang digunakan, 32-bit jenis integer berguna untuk
nilai warna RGB.jumlah byte dan lain-lain
Ciri API Flash Player
Pemain Flash API dalam
ActionScript 3.0 mengandungi banyak kelas baru yang membolehkan anda untuk
mengawal objek di tahap yang rendah. Seni bina bahasa baru dan lebih baik.
DOM3 model acara
Aras Dokumen Objek Model 3 acara
model (DOM3) menyediakan cara yang biasa menjana dan mengendalikan mesej acara
supaya objek dalam aplikasi boleh berinteraksi dan berkomunikasi, mengekalkan
keadaan mereka dan bertindak balas kepada perubahan. Contoh World Wide Web Consortium DOM Tahap 3 Events
Spesifikasi, model ini menyediakan yang lebih jelas dan mekanisme yang lebih
cekap daripada sistem acara itu dalam versi ActionScript terdahulu. Acara dan ralat
terletak dalam pakej flash.events itu. Komponen Flash rangka kerja menggunakan
model acara yang sama seperti API Flash Player, jadi sistem acara ini boleh
digunakan di seluruh platform Flash.
Pengendalian data dinamik dan kandungan
ActionScript 3.0 mengandungi
mekanisme untuk memuatkan dan pengendalian aset dan data dalam Flash aplikasi yang
konsisten di seluruh API. Kelas Loader baru menyediakan mekanisme tunggal untuk
fail SWF memuatkan dan aset imej dan menyediakan satu cara untuk mengakses
terperinci tentang maklumat kandungan yang dimuatkan. Kelas URL Loader
menyediakan satu mekanisme yang berasingan bagi teks memuatkan dan data binari
dalam aplikasi data yang dipacu. Kelas Socket menyediakan satu cara untuk
membaca dan menulis data binari ke soket pelayan dalam mana-mana format.
Akses data tahap rendah
Terdapat pelbagai API yang menyediakan akses di peringkat rendah
kepada data yang tidak pernah terdapat
di ActionScript sebelum ini. Bagi data yang dimuat turun, kelas URL Stream,
yang dilaksanakan oleh URL Loader, menyediakan akses kepada data sebagai data
perduaan mentah semasa ia dimuat turun. Kelas ByteArray membolehkan anda
mengoptimumkan membaca, menulis, dan bekerja dengan data binari. API yang baru menyediakan kawalan terperinci bunyi melalui
SoundChannel dan SoundMixer kelas. API yang baru menawarkan keselamatan maklumat tentang keistimewaan keselamatan
yang Fail SWF atau kandungan yang dimuatkan,
membolehkan anda mengendalikan ralat keselamatan dengan lebih baik.
Bekerja dengan teks
ActionScript 3.0 mengandungi
pakej flash.text untuk semua API teks yang berkaitan. TextLineMetrics kelas menyediakan metrik
terperinci untuk garis teks dalam medan teks; ia menggantikan TextField.getLineMetrics () kaedah dalam
ActionScript 2.0. Kelas TextField mengandungi beberapa kaedah baru menarik peringkat
rendah yang boleh memberikan maklumat khusus mengenai baris teks atau satu
aksara dalam medan teks. Kaedah-kaedah ini termasuk getCharBoundaries (), yang mengembalikan segi empat yang mewakili
kotak bounding sesuatu watak, getCharIndexAtPoint
(), yang mengembalikan indeks watak di yang dinyatakan, dan getFirstCharInParagraph (), yang
mengembalikan indeks bagi aksara pertama dalam perenggan. Kaedah garis
peringkat termasuk getLineLength (),
yang mengembalikan bilangan watak-watak dalam satu barisan dinyatakan teks, dan
getLineText (), yang mengembalikan
teks garis yang ditetapkan. Satu kelas Font baru menyediakan satu cara untuk
menguruskan fon terbenam dalam fail SWF.