Sunday, July 20, 2014

Pengenalan Kepada Action Script 3.0



Mengenai ActionScript 3.0

ActionScript adalah bahasa pengaturcaraan untuk Adobe Flash Player  untuk persekitaran masa nyata (run-time). Ia membolehkan interaktiviti, pengendalian data, dan banyak lagi dalam kandungan Flash dan aplikasi.
ActionScript dilaksanakan oleh ActionScript Mesin Maya (AVM), yang merupakan sebahagian daripada Flash Player. Kod ActionScript biasanya dikumpulkan ke dalam format bytecode (seperti pengaturcaraan bahasa yang ditulis dan difahami oleh komputer) oleh penyusun, seperti yang terdapat  di dalam Adobe Flash CS3 Profesional atau Adobe ® Flex Builder ™ ™, atau boleh didapati di Adobe Flex ® ™ SDK dan Flex ™ Perkhidmatan Data. Bytecode terhasil  dalam fail SWF, yang disempurnakan oleh  Flash Player
ActionScript 3.0 menawarkan pengaturcaraan yang baik dan akan menjadi pembantu kepada pembangun dengan pengetahuan asas pengaturcaraan berorientasi objek.  Antara ciri-ciri utama ActionScript 3.0 termasuk yang berikut:
§  ActionScript Mesin Maya yang baru, yang dipanggil AVM2, yang menggunakan arahan bytecode yang ditetapkan dan menyediakan peningkatan prestasi  yang lebih baik.
§  Pengkompil kod asas yang lebih moden yang berpegang lebih rapat dengan ECMA Script yang (ECMA 262) standard dan melakukan pengoptimuman lebih dalam dari versi terdahulu iaitu pengkompil  2.0 Pengenalan kepada ActionScript 3.0
§  Satu antaramuka aplikasi pengaturcaraan yang lebih baik (API- application programming interface), dengan peringkat rendah mengawal objek dan model berorientasikan real-object  
§  Bahasa teras berdasarkan ECMAScript yang akan datang (ECMA-262) edisi 4 draf spesifikasi bahasa
§  API XML berdasarkan ECMAScript untuk XML (E4X) spesifikasi (ECMA-357 edisi 2). E4X adalah lanjutan bahasa untuk ECMAScript yang menambah XML sebagai data jenis bahasa.
§  Satu model acara berdasarkan Dokumen Objek Model (DOM) Aras 3 Events

Kelebihan ActionScript 3.0

ActionScript 3.0 mengatasi keupayaan skrip daripada versi ActionScript terdahulu. ia direka untuk memudahkan pembangunan aplikasi yang lebih kompleks dengan set data yang besar dan berorientasi objek, pangkalan kod yang boleh digunakan semula. Walaupun ActionScript 3.0 tidak diperlukan untuk kandungan yang berjalan dalam Adobe Flash Player 9, ia membuka pintu kepada peningkatan prestasi yang hanya boleh didapati dengan AVM2, mesin maya baru. ActionScript 3.0 kod boleh melaksanakan sehingga sepuluh kali lebih cepat daripada kod ActionScript terdahulu. Versi yang lebih lama ActionScript Mesin Maya, AVM1, melaksanakan ActionScript 1.0 dan ActionScript 2.0 kod. AVM1 disokong oleh Flash Player 9 untuk keserasian versi terdahulu dengan fail atau kandungan yang sedia ada.

Apa yang baru dalam ActionScript 3.0

Walaupun ActionScript 3.0 mengandungi banyak kelas dan ciri-ciri yang  biasa kepada Pengaturcara ActionScript, ActionScript 3.0 adalah seni bina dan konsep berbeza daripada versi ActionScript  terdahulu. Peningkatan yang dicapai dalam ActionScript 3.0 termasuk  ciri-ciri baru bahasa teras dan yang lebih baik API Flash Player yang menyediakan meningkat mengawal objek tahap rendah

Ciri-ciri bahasa Teras(Core)

Bahasa teras mentakrifkan  asas bahasa pengaturcaraan, seperti kenyataan, ungkapan, syarat, gelung, dan jenis. ActionScript 3.0 mengandungi banyak ciri-ciri baru yang mempercepatkan proses pembangunan.

Pengecualian Run- Time

ActionScript 3.0 adalah  ralat daripada versi ActionScript terdahulu. Run-time pengecualian yang digunakan untuk keadaan ralat yang sama, meningkatkan  ralat (debugging)  dan membolehkan pembangunan untuk membangunkan aplikasi yang mengandungi  ralat dengan lebih baik .  Kesilapan run time boleh memberikan kesan yang banyak dan akan dijelaskan dengan fail sumber dan maklumat, membantu anda cepat menentukan kesilapan.

Jenis Run-Time

Dalam ActionScript 3.0, jenis maklumat dijaga dengan baik dan digunakan untuk beberapa tujuan. Flash Player 9 melaksanakan semakan semasa run time, memperbaiki keselamatan  sistem. Maklumat juga digunakan untuk mewakili pembolehubah dalam mesin perwakilan, meningkatkan prestasi dan mengurangkan penggunaan memori.

Kaedah Penutupan (Method closures)

ActionScript 3.0 membolehkan kaedah penutupan untuk mengingati objek asalnya secara automatik misalnya. Ciri ini berguna untuk pengendalian acara. Dalam ActionScript 2.0, kaedah penutupan tidak akan ingat apa yang telah di laksanakan, yang membawa kepada perkara yang tidak dijangka apabila kaedah penutupan itu dilaksanakan.

Ungkapan biasa

ActionScript 3.0 memasukkan sokongan asal untuk ungkapan biasa supaya anda cepat boleh mencari untuk memanipulasi .
Ruang nama
Ruang nama adalah sama dengan specifiers akses biasa yang digunakan untuk mengawal pengisytiharan (public, private, protected). Mereka bekerja sebagai specifiers akses , yang boleh mempunyai nama-nama pilihan anda. Ruang nama ini dilengkapi dengan Pengecam Sumber Universal (URI) untuk mengelakkan pertembungan, dan juga digunakan untuk mewakili ruang nama XML apabila anda bekerja dengan E4X.

Jenis primitif baru

ActionScript 2.0 mempunyai  angka, Bilangan, ketepatan,  ActionScript 3.0 mengandungi int dan jenis uint. Jenis int adalah 32-bit ditetapkan integer yang membolehkan kod ActionScript mengambil kesempatan daripada keupayaan CPU yang laju. Jenis int berguna bagi kaunter-kaunter gelung dan pembolehubah integer  yang  digunakan, 32-bit jenis integer berguna untuk nilai warna RGB.jumlah byte dan lain-lain

Ciri API Flash Player

Pemain Flash API dalam ActionScript 3.0 mengandungi banyak kelas baru yang membolehkan anda untuk mengawal objek di tahap yang rendah. Seni bina bahasa  baru dan lebih baik.

DOM3 model acara

Aras Dokumen Objek Model 3 acara model (DOM3) menyediakan cara yang biasa menjana dan mengendalikan mesej acara supaya objek dalam aplikasi boleh berinteraksi dan berkomunikasi, mengekalkan keadaan mereka dan bertindak balas kepada perubahan.  Contoh  World Wide Web Consortium DOM Tahap 3 Events Spesifikasi, model ini menyediakan yang lebih jelas dan mekanisme yang lebih cekap daripada sistem acara itu dalam versi ActionScript terdahulu. Acara dan ralat terletak dalam pakej flash.events itu. Komponen Flash rangka kerja menggunakan model acara yang sama seperti API Flash Player, jadi sistem acara ini boleh digunakan di seluruh platform Flash.

Pengendalian data dinamik dan kandungan

ActionScript 3.0 mengandungi mekanisme untuk memuatkan dan pengendalian aset dan data dalam Flash aplikasi yang konsisten di seluruh API. Kelas Loader baru menyediakan mekanisme tunggal untuk fail SWF memuatkan dan aset imej dan menyediakan satu cara untuk mengakses terperinci tentang maklumat kandungan yang dimuatkan. Kelas URL Loader menyediakan satu mekanisme yang berasingan bagi teks memuatkan dan data binari dalam aplikasi data yang dipacu. Kelas Socket menyediakan satu cara untuk membaca dan menulis data binari ke soket pelayan dalam mana-mana format.

Akses data tahap rendah

Terdapat pelbagai API  yang menyediakan akses di peringkat rendah kepada data yang tidak pernah  terdapat di ActionScript sebelum ini. Bagi data yang dimuat turun, kelas URL Stream, yang dilaksanakan oleh URL Loader, menyediakan akses kepada data sebagai data perduaan mentah semasa ia dimuat turun. Kelas ByteArray membolehkan anda mengoptimumkan membaca, menulis, dan bekerja dengan data binari. API yang baru  menyediakan kawalan terperinci bunyi melalui SoundChannel dan SoundMixer kelas. API yang baru menawarkan keselamatan  maklumat tentang keistimewaan keselamatan yang Fail SWF atau kandungan  yang dimuatkan, membolehkan anda mengendalikan ralat keselamatan dengan lebih baik.



Bekerja dengan teks


ActionScript 3.0 mengandungi pakej flash.text untuk semua API teks yang berkaitan.  TextLineMetrics kelas menyediakan metrik terperinci untuk garis teks dalam medan teks; ia menggantikan TextField.getLineMetrics () kaedah dalam ActionScript 2.0. Kelas TextField mengandungi beberapa kaedah baru menarik peringkat rendah yang boleh memberikan maklumat khusus mengenai baris teks atau satu aksara dalam medan teks. Kaedah-kaedah ini termasuk getCharBoundaries (), yang mengembalikan segi empat yang mewakili kotak bounding sesuatu watak, getCharIndexAtPoint (), yang mengembalikan indeks watak di yang dinyatakan, dan getFirstCharInParagraph (), yang mengembalikan indeks bagi aksara pertama dalam perenggan. Kaedah garis peringkat termasuk getLineLength (), yang mengembalikan bilangan watak-watak dalam satu barisan dinyatakan teks, dan getLineText (), yang mengembalikan teks garis yang ditetapkan. Satu kelas Font baru menyediakan satu cara untuk menguruskan fon terbenam dalam fail SWF.