Bila disebut tentang produk digital, ianya
terdiri dari pelbagai aspek digital seperti perisian, audio, video, ebook dan
beberapa lagi aspek digital lain. Masalah dalam penerbitan produk adalah apakah
format digital yang sesuai untuk menerbitkan sesebuah produk.
Kebanyakan produk digital adalah dalam
format eBook, yang mana adalah jenis buku yang boleh dimuat turun dan dibaca di
komputer atau alat-alat elektronik lain. Format sebegini banyak digunakan dalam
penerbitan produk-produk informasi. Hal ini kerana, eBook dapat dicetak dan
dibaca dalam bentuk buku (hardcopy). Secara langsung ianya tetap dapat
memberikan perasaan yang sama seperti membaca buku yang dibeli dikedai.
Video adalah format yang amat popular.
Sesetengah orang lebih gemar maklumat mereka dalam format video kerana ia lebih
menyeronokkan, tetapi anda perlu ingat bahawa tidak semua orang menggemari
kandungan video.
Terdapat juga orang yang mempunyai
sambungan Internet perlahan yang tidak boleh tonton video secara online, jadi
anda mesti pastikan untuk menawarkan kandungan bertulis bagi mereka yang tidak
boleh muat turun video.
Audio adalah satu lagi kemungkinan. Anda
boleh baca eBook anda dan letakkannya dalam format audio, upah jurucakap untuk
bercakap bagi pihak anda, atau anda boleh tawarkan fail audio tambahan yang
mempertingkatkan nilai produk anda. Sebagai contoh, jika anda ada produk
tafakur, anda boleh tawarkan muzik yang menenangkan hati atau bunyi-bunyian
alam semulajadi.
Anda boleh juga gunakan kombinasi
format-format ini dan cipta satu tawaran pakej. Ini akan membuatkan tawaran
anda lebih memikat kepada pendengar yang lebih berbagai-bagai, dan ia juga akan
membuatkan produk anda nampak lebih bernilai berbanding hanya eBook tunggal.
Anda harus ingat, prospek mempunyai keinginan yang berbeza. untuk menarik minat
prospek, anda harus memberikan mereka sesuatu yang mereka minati.
No comments:
Post a Comment