Tuesday, October 13, 2015

SENARIO DAN APLIKASI MULTIMEDIA DI MALAYSIA



Sumber rujukan

  • Contoh : Ensaiklopedia, direktori, kamus, buku elektronik dan sebagainya.
  • Generasi pertama ensaiklopedia yang disebarkan melalui cakera padat mengandungi koleksi pangkalan data yang besar. Pada awalnya, ensaiklopedia hanya menggunakan elemen teks sebagai media utama kemudian berlaku perubahan elemen dilaksanakan. Elemen audio, video grafik dan animasi dimasukkan bersama-sama dengan konsep penyaluran maklumat dan hypermedia. Tajuk ensaiklopedia yang popular ialah Colliers, Groliers Encyclopaedia, Canadian Encyclopaedia, Guinness book of Records dan Hutchinsons Encyclopaedia.
  • Contoh : 
    • Microsoft Encarta berkonsepkan ensaiklopedia
    • PCMagazine berkonsepkan buku elektronik
    • Elektonik Yellow Pages berkonsepkan direktori

Microsoft Encarta
  • Dari Microsoft Corporation, dipasarkan sejak 1993 
  • Merupakan ensaiklopedia yang boleh digunakan pada mana-mana system computer yang berasaskan Windows
  • Mengandungi koleksi maklumat yang meliputi pelbagai bidang dan skop perbincangan seperti artikel, rujukan yang berangkaian, gambarfoto, peta yang lengkap, audio, klip video dan animsi yang berkualiti tinggi.
  • Juga mengandungi latihan yang menarik dan interaktif
  • Versi terbaru menyediakan capaian ke laman web yang membolehkan maklumat terkini dicapai.
  • Garisan waktu : memudahkan seseorang untuk melihat kesinambungan sesuatu perkara yang berlaku, kemudahan untuk membuat pencarian, penanda halaman, kamus dan sebagainya.

Electronic Yellow Pages
  • Direktori berasaskan internet dan cakera padat yang mengandungi maklumat seperti Yellow Pages tradisi.
  • Lebih ekonomi dan pratikal
  • Kemudahan yang disediakan :
    • Boleh dicapai 24 jam sehari, stiap hari dan sentiasa dikenmaskini dengan maklumat terbaru.
    • Kemudahan untuk pencarian yang membolehkan maklumat dapat dicapai dengan lebih pantas dan berkesan
    • Mempunyai laluan capaian(link) terus ke laman web rasmi yang berkaitan bagi membolehkan pengguna memperolehi maklumat yang lebih jelas dan terperinci
    • Pengguna boleh terus berhubung dengan syarikat atau individu yang diperlukan secara terus melalui emel dan boring yang disediakan.

Pendidikan

  • Multimedia memberi kesan yang amat besar dalam dibang pendidikan
  • Penggunaannya menjadikan pendekatan pembelajaran lebih menarik, dinamik dan interaktif dengan bantuan media tambahan yang lain
  • Pelajar boleh belajar mengikut kesesuaian, masa dan citarasa. 
  • Kemudahan : Ujian, latihan dan penilaian yang menarik dan interaktif, pangkalan data dan system perekodan untuk simpan maklumat pelajar, laluan capaian terus ke alman web yang bersesuaian
  • Edutainment ( education + entertainment) konsep pembelajaran gabungan dari pendekatan pendidikan dan hiburan.
  • Multimedia juga memudahkan banyak proses penyaluran ilmu, terutamanya bagi program pendidikan jarak jauh atau separuh masa.
  • Contoh : 
    • Math Blaster
    • DK Multimedia,
    • Siri Cemerlang Sains KBSM
    • Perisian Pengenalan Multimedia
    • CerDik IT
    • Data Comunicationd and Network
    • Video Shooting Nad Techniques dan sebagainya
Latihan

  • Latihan bisanya diberioleh syarikat kepada kakitangan yang terlibat dalam bidang seperti kesihatan, polisi syarikat, keselematan, kemahiran pratikal dan sebagainya.
  • Menjimatkan masa untuk jangka panjang dan mampu meningkatkan motivasi pengguna kerana multimedia menyediakan interaktiviti dan aiduo visual yang menarik
  • CBT (Computer Based Training) yang kini mula digunakan oleh syarikat untuk memberi latihan pada staf
  • Mulanya, latihan ini menggunakan teks sebagai pemyaluran maklumat utama dan disebarkan menerusi cakera laser (laserdisc)
  • Kini, penggunaan perisian pengarang dan perkakasan berasaskan multimedia digunakan secara meluas menjadikan organisasi menggunakan aplikasi multimedia yang interaktif sebagai latihan utama
  • Kelemahan : mahal dan memerlukan kepakaran
  • Kelebihan menjimatkan kos kerana:
    • Setiap kursus dapat digunakan oleh orang ramai
    • Masa kerja di luar pejabat, masa untuk perjalanan dapat dikurangkan 
    • Pekerja menjalani latihan mengikut kemampuan mereka
    • Pembelajran atau latihan sepenuh masa tidak diperlukan
    • Keselamatan pengguna lebih terjamin.
Kiosk

  • System nyebaran maklumat yang sering digunakan di lokasi umum seperti lapangan terbang, muzium, pusat membeli belah, hospital dan sebagainya.
  • Memboleh malumat disampaikan pada pengguna dan pengguna boleh mencari maklumat.
  • Kiosk berasaskanmultimedia secara umumnya sebuah system computer yang diletakakn di tempat khas dan mempunyai peranti kemasukan seperti skrin sesentuh atau papan kekunci bagi membolehkan pengguna brinteraksi dengannya.
  • Dua kategori iaitu kiosk maklumat (point of information) dan kiosk perniagaan (point of sale)
  • Point of Information (POI) menyediakan maklumat berkaitan keada sesebuah tempat seperti lokasi pelancongan, lokasi hotel, lokasi kedai dan sebagainya
  • Point of Sale (POS) pula menyediakan maklumat berkaitan perniagaan seperti harga produk, spesifikasi alat, jumlah bayarna dan sebagainya.
  • Kelebihan kiosk : selain paparkan maklumat, ia boleh mengumpul maklumat mengenai pengguna. Juga boleh mencapai pangkalan data dan mengemaskini maklumat bergantung kepada pemilihan pengguna secara automatic
  • Contoh : 
    • Yamaha interactive electronicpoint of information merupakan kiosk yang menerangkan mengenai motorsikal jenis Yamaha. Ia mengandungi maklumat mengenai harga, pemilihan warna, spesifikasi dan sebagainya.
    • POI yang dibangunkan oleh Volvo Car Corporation dengan menggunakan teknologi CD-I yang memaparkan maklumat berkaitan dengan kereta Volvo.

Sumber Hiburan

  • Hiburan dan permainan interaktif merupakan pasaran multimedia yang paling besar.
  • Contoh : Aplikasi seperti permainan, video/muzik, majalah interaktif, muzik interaktif, aplikasi membeli belah, hobi dan sebagainya.
  • Focus utama ialah grafik serta aksi menarik disamping kesan audio, videodan animsi yang menghiburkan.
  • Multimedia mampu menyediakan peluang pengguna mencuba kemahiran dalam pelbagai sudut, fizikal mahupun mental
  • Multimedia mampu menggabungkan aksi pantas, warna menarik, animasi 3 dimensi(3D) dan kesan audio yang mengkagumkan ke dalam sesebuah persembahan.
  • Muzik interaktif secara dasarnya merupakan persembahan muzik bersama-sama dengan media penyaluran maklumat yang lain menjadikan persembahan muzikal sesuatu yang menghiburkan di samping pertambahan pengetahuan yang baru.

Pendidikan dan hiburan

  • Edutainment merupakan gabungan apliasi pendidikan dan hiburan
  • Kebanyakannya program multimedia untuk golongan kanak-kanak dan remaja seperti aplikasi MathBlaster yang mengajar kanak-kanak mengira dan konsep matematik yang lain mneggunakan unsure-unsur hiburan yang menyeronokkan.
  • Contoh : Fun Maths with Arti, Arti’s Favorites Tales, Belajar Sambil Bergembira dan banyak lagi.

Sumber rekerasi

  • Aplikasi bagi mengisi masa lapang.
  • Biasanya lapangan sukan menggunakan multimedia dalam menyediakan sumber rekreasi kepada pengguna
  • Pengguna boleh berehat sambil menikmati atau melaksanakan riadah atau rekreasi dengan menggunakan computer mereka.
  • Dengan aplikasi begini, pengguna tidak perlu untuk keluar rumah bagi mendapatkan riadah atau rekreasi yang mereka perlukan.
  • Sering juga dijadikan sebagai sumber urjukan atau tempat latihan
  • Contoh: Microsoft’s Golf ialah kursus bermain golf yang disediakan oleh Microsoft.
Komunikasi dan perniagaan

  • Aplikasi dalam bidang ini meliputi pelbagai skop seperti persembahan perniagaan, strategi pemasaran, cakera demostrasi, pengiklanan dan catalog interaktif, pangkalan data dan direktori perniagaan, sistem perbankan elektronik, system maklumat dan sebagainya.

Pemasaran

  • Mengandungi unsure-unsur audio visual gabungan pelbagai media.
  • Syarikat sekarang gemar menyediakan catalog dalam bentuk CD-ROM untuk diagihkan kepada pengguna keran ia lebih menarik dan interaktif
  • Penjualan runcit telah menggunakan aplikasi multimedia yang mana memberi kebaikan kepada dua-dua pihak
  • Peniaga dapat menjimatkan ruang, inventori, pengagihan serta dapat membawa lebih banyak produk ke pasaran dan meneroka alternative penjualan yang lebih meluas.
  • Dengan teknologi tnapa sempadan dan multimedia pengguna dapat membeli belah dengan lebih selesa dan menyeronokkan.

Persembahan perniagaan

  • Multimedia digunakan dalam menyediakan laporan tahunan, laporan kewangan, persembahan keluaran terbaru dan sebagainya.
  • Semua aktiviti tersebut dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan dan meyakinkan
  • Dengan teknologi multimedia, sesuatu produk yang baru diperkenalkan dapat dipamerkan dalam benutk yang lebih hidup dan dinamik dengan bantuan 3 dimensi, video interaktif dan gambar foto yang lebih menarik.








No comments:

Post a Comment