Wednesday, March 5, 2014

Teknologi animasi dalam kehidupan


  •   Pengiklanan

o   Pengiklanan barangan secara komersil melalui media seprti tv merupakan salah satu bidang di ana animasi komputer yang amat  popular digunakan.
o   Bidang ini memerlukan media yang dinamik serta menarik seperti mana animasi yang digunakan dengan imej dalam filem sebenar
o   Kadngkala ciri-ciri animasi yang tinggi serta berkualiti mampu mengaburi mata manusia sehinggakan sukar untuk penonton membezakan antara animasi komputer denga kehidupan yang sebenar.
o   Animasi berkomputer menjanjikan suatu persembahan yang menarik perhatian penonton keran aia memungkinkan sesuatu yang mustahil berlaku di dalam kehidupan sebenar direalisasikan di dalam skrin tv.

  • Arkeologi

o   Ahli arkerologi memeperolaehi data melalui pengembaraan dan penggalian bahan artifak yang kemudiannya dibentuk mejadi model fiizikal yang biasanya bersifat rapuh, memerlukan penjagaan rapi dan memakan masa yang agak lama bagi menyiapkannya.
o   Melalui sistem komputer, ahli arkeologi memperolehi perkakasan atau teknologi yang baru (animasi berkomputer)
o   Model sesuatu objek dapat dibentuk melaui kaedah animasi komputer dengan menggunakan pendigit 3D dengan pantas tanpa mengganggu kualiti artifak yang asli.
o   Semua pemandangan atau persekitaran dimodelkan serta digabungkan dalam satu skrin.
o   Model ini membenarkan pelbagai perkara dilakuakn ke atasnya tanpa sebarang halangan.
o   Kedudukan artifak yang tepat disimpan dalam komputer dan boleh dilihat tanpa perlu melawat tempat penggaliannya lagi.

  • Seni bina

o   Artiket dapat mencipta animasi berkonsepkan perjalanan atau penerokaan dalaman (walkthrough) bagi membbolehkan seseorang solah-olah bergerak di dalam sesebuah bangunan yang akan dibina kelak.
o   Ia membantu menunjukkan keadaan dan pemandangan sebenar bangunan tersebut sebelum bangunan sebenar didirikan.
o   Ia juga membolehkan arkitek mengesan sebarang kecacatan dalam model atau rekabentuk semasa peringkat awal.
o   Ini secara tidak langsung dapat menjimatkan kos dan masa.
o   Keseluruhan proses melukis dan susunatur  sehingga lah mencipta model 3 dimensi dapat dilaksanakan secara lebih tersusun dan sistematil.


  • Bidang kimia

o   Terdapat banyak bahan kimia yang mempunyai saiz yang amat kecil (atom atau molekul sesuatu bahan) sehingga ia sukar unutk dilihat dengan mata kasar
o   Animasi membantu dalam proses membetnuk model molekul dengan lebih realistik
o   Ini membolehkan seseorang ahli kimia mendapt gambaran 3D penuh yang dapat dilihat dari pelbagai sudut unutk tujuan eksperimen.

  • Pendidikan

o   Animasi komputer digunakan untuk menghasilkan satu keadaan yang merangsang dan menyeronokkan bagi tujuan pendidikan
o   Juga untuk mendemonstrasikan bahan secara visual berdasrkan kehendak pengguna kerana pengguna mempunyai kawalan dalam setiap aspek animasi yang hendak dipaparkan.
o   Sebagai contoh, proses sistem solar berlaku dalam matapelajaran Sains dan manipulasikan persamaan algebra dalam Matematik.

  • Kejuruteraan

o   Lebih dikenali sebagai computer Aided Design (CAD)
o   Penting untuk melakukan proses pemodelan sesebuah kenderaan dalam merekabentuk automobil
o   Dengan animasi berkomputer, model tersebut dapat dihasilkan dengan lebih menarik dan efektif melalui persembahan tiga dimensi yang mampu dikawal oleh pengguna
o    

  • Filem dan hiburan

o   Contoh : jurassic park, terminator, titanic, independent day, dinasour, hollow man merupakan filem yang membawa animasi komputer kepada tahap yang baru dalam industri perfileman.
o   Ia mempunyai elemen animasi yang mendapat perhatian ramai dan mampu meraih keuntungan yangbesar memandangkan ianya menjanjikan sesuatu yang baru, dinamik dan mengkagumkan.

  • Simulasi penerbangan

o   Seseorang pengaturcara dan animator mampu menghasilkan satu keadaan yang memamparkan keadaan atau situasi penerbangan masa nyata dengan menggunakan animasi dan konsep simulasi.
o   Dengan membentuk kamera yang menunjukkan pemandangan melalui tingkap kokpit,seseorang juruterbang dapat berlatih memandu sepertimana di dalam keadaan sebenar.
o   Juruterbangbpelatih juga akan didedahkan kepada gangguan yang sering dihadapi oleh seseorang juruterbang yang sebenar sperti kapal terbang lain yang berlepas dan mendarat,gangguan cuaca dan sebagainya.
o   Ini semua telah membawa era baru dalam bidang pendidikan dan latihan yang mana ianya membolehkan sesuatu

  • Perubatan
    • Seseorang doktor akan mengalami kesukaran sekiranya kajian yang hendak dilakukan melibatkan anggota dalaman  tubuh seseorang manusia.
    • Sejak komputer digunakan dengan meluas, setiap organ didalam badan manusia boleh dimodelkan serta dianimasikan.
    • Ini seterusnya membolehkan para doktor melihat model-model ini seta berpeluang menjelajah bahagian-bahagian pada tubuh seseorang pesakit yang akan dibedah.
    • Ini juga membolehkan gambaran yang lebih meluas mengenai pembedahan yang akan dilaksanakan diperolehi dan sekaligus akan meningkatkan tahap kejayaan sesuatu proses pembedahan.


No comments:

Post a Comment