Tuesday, December 2, 2014

JENIS-JENIS ANIMASI

Hand-Drawn Animation


  • juga dikenali sebagai cel animation atau 2D animation
  • melibatkan beberapa proses yang berturutan :
    • Pencil Drawing : proses melukis
    • Pencil Test : memastikan lukisan yang dihasilkan berjaya memenuhi setiap animasi yang terlibat dan memastikan bahawa lukisan adalah kemas contohnya saiz line yang digunakan
    • Clean-Up : merupakan proses untuk menyamakan standard keseluruhan gaya/style lukisan dari segi penggunaan keyframe dan in-Betweening (contohnya ramai animator yang terlibat dalam satu projek, jadi gaya setiap animator adalah berbeza)
    • Ink & Paint : proses untuk memasukkan warna line dan fill





Stop-motion Animation


  • Juga dikenali sebagai stop motion photography
  • Telah ditemukan oleh Stuart Blakton pada tahun 1906 melukis facial expression seorang tokoh di papan tulis
  • kemudian beliau mengambil gambar dengan still camera
  • seterusnya memadamkan lukisan tersebut dan melukis kembali facial expression yang lain pula
  • Dulu : model dibina menggunakan clay
  • sekarang : sambungan wayar-wayar dan ditutupi dengan kulit getah
  • Mengandungi animasi untuk jointed model dan rakaman posisi/ kedudukan yang berlainan pada satu frame
  • Contoh untuk filem :Wallace & Gromite, Chicken Run King Kong, Jason and The Agronouts (visual effect)


Animatronics


  • Merupakan model yang dikawal oleh komputer dan boleh dianimasikan secara masa nyata
  • Sistem kawalan pergerakan mempunyai komponen mekanikal dan elektronik dan biasanya terdiri daripada metal-joined armature yang dilitupi dengan kulit sintetik dan bergerak menggunakan servomotors
  • Pergerakan animatronics biasanya telah diprogramkan menggunakan perisian forward and inverse kinematic yang mana ia boleh diulang berkali-kali dan dimodifikasi sebaik sahaja disimpan sebagai dalam komputer (digital information)


Performance Animation


  • Puppetry adalah teknik lama dalam performance animation
  • Idea asas adalah menggunakan puppet / aktor yang memakai kostum
  • Apabila diaplikasi secara animasi computer 3D, mempunyai dua modality
    • Live motion captured
    • Processes motion captured
  • Apabila dilaksanakan dengan kemahiran, ia akan menghasilkan pergerakan lebih segar dan semulajadi pada live performance

Character Animation


  • Dianggapkan sebagai tahap animasi tertinggi
  • Memberi kehidupan kepada karektor berkomputer
  • Biasanya dibangunkan dengan kombinasi teknik inverse and forwared kinematics dan motion capture
  • Kebanyakan produksi animasi :
    • Animator – bertanggungjawab untuk membina primary motion untuk setiap karektor
    • Assistant Animator – memperkemaskan primary motion dan menambah secondary motion
  • Primary Motion : aksi utama




Effects Animation


  • Animasi untuk not character-oriented
  • animasi untuk fenomena semulajadi seperti
    • Api, angin, debu dan air (hujan, salji, awan, sungai, air terjun, laut, dll)
    • kesan pencahayaan (percikan api, kilat, bayang, dll)
  • Biasanya akan bergantung kepada prop dan keseluruhan set




Visual Effects Animation for Live Action


  • Memerlukan pendekatan unik yang biasanya berbeza dengan animasi tradisional
  • Matlamat utama – menambah kesan pada live action dan setiap elemen animasi, visual hendaklah sepadan dengan pergerakan, warna, pencahayaan dan perspektif pada live sequence

No comments:

Post a Comment