Sunday, March 30, 2014

KEGUNAAN MULTIMEDIA




Multimedia sesuai diguna di mana sahaja antaramuka manusia (human interface) menghubungkan pengguna ke pelbagai jenis maklumat elektronik. Multimedia memperbaiki pengekalan maklumat (information retention) Sistem multimedia yang dibangun dan digabungjalin dengan baik akan jadi sangat menghiburkan 

Multimedia dalam Perniagaan

  • Termasuk pembentangan, latihan, pemasaran, pengiklanan, demo produk, pangkalan data, katalog, mesej segera dan komunikasi rangkaian 
  • Voice mail dan video conferencing biasanya disediakan dalam LAN dan WAN menggunakan rangkaian teragih dan protokol internet
  • Multimedia boleh membuat audien / rasa seperti hidup (nyata)/ come alive.
  • Multimedia digunakan dengan meluas dalam program latihan (training). 
  • Contoh: 
    • Flight attendants : manage terrorism and security through simulation
    • Drug enforcement : using interactive videos and photograph to recognize hiding places on airplanes and ships
    • Mechanics : learn to repair engine
    • Salespeople : product lines and train customers
  • Dokumen presentation dihantar (attached) bersama e-mail dan video conferencing boleh didapati dengan meluas
  • PDA dan cell phone yang menggunakan teknologi komunikasi Bluetooth menjadikan komunikasi dan perniagaan lebih efisyien

Multimedia di Sekolah

  • Sekolah merupakan tempat yang paling memerlukan multimedia
  • Di US, pentadbiran Clinton/Gore mencabar industri telekomunikasi merangkaikan setiap bilik darjah, perpustakaan, klinik dan hospital ke information superhighway. 
  • National Grid for Learning (NGfL) telah membentuk matlamat yang sama untuk sekolah-sekolah di UK
  • Multimedia akan membawa perubahan yang radikal dalam proses pengajaran
  • Perubahan daripada passive-learner ke experiential learning atau active-learner akan berlaku

Multimedia di Rumah

  • Di rumah, multimedia digunakan untuk belajar berkebun, memasak, merekabentuk rumah dan seumpamanya. 
  • Pada akhirnya, kebanyakan projek multimedia akan sampai ke rumah menerusi set TV atau monitor komputer, mungkin dengan pay-for-use basis.
  • Multimedia juga banyak digunakan dalam video games
  • Permainan pay-for-play secara langsung di Internet semakin popular 
  • Di masa depan, apabila kos perkakasan dan tv multimedia semakin mampu dimiliki serta sambungan ke data highway lebih meluas, rumah di waktu itu akan menjadi sangat berbeza à Smart homes

Multimedia di Tempat Awam

  • Contoh kegunaan multimedia di tempat awam ialah di hotel, stesyen keretapi atau LRT, tempat membeli-belah, muzium dan kedai runcit.
  • Multimedia boleh didapati samada di stand-alone terminals atau kiosk untuk sediakan maklumat dan bantuan
  • Multimedia juga boleh didapati di wireless devices contohnya cell phones dan PDA.
  • SMS (Short Message Service) dan MMS (Multimedia Message Service)


Virtual Reality

  • Merupakan penemuan kreatif dalam multimedia
  • Goggles, helmets, special gloves dan bizzare human interface – akan memberi pengalaman persekitaran maya seakan berada dalam kehidupan sebenar
  • Memerlukan terrific computing horsepower untuk nampak realistik
  • Dalam VR, ruang siber (cyberspace) dibentuk oleh beribu objek geometrik yang diplot dalam ruang 3-D 
  • Setiap tindakan atau pergerakan memerlukan komputer untuk mengira semula posisi, sudut, saiz dan bentuk objek
  • Di World Wide Web – piawaian untuk memindahkan (transmit) VR worlds atau scene adalah dalam VRML (Virtual Reality Modeling Language) dengan extension .wrl
  • Flight simulators dibangunkan menggunakan teknologi VR oleh Singer, Redifusion dan lain-lain telah mengkomersialkan penggunaan VR.
  • Di Akademi Marin – simulator yang dikawal oleh komputer diguna untuk mengajar cara memuatkan dan mengeluarkan oil tanker dan container ship yang rumit
  • Sejenis permainan arked telah dibina untuk membolehkan peperangan VR dan pengalaman terbang dirasai 
  • VR ialah lanjutan daripada multimedia – menggunakan elemen asas multimedia iaitu imagery, bunyi dan animasi

No comments:

Post a Comment