Monday, March 31, 2014

MEMBINA PROJEK MULTIMEDIA





Langkah untuk Membangunkan Projek Multimedia

-      Kebanyakan projek multimedia dan web mesti dibangunkan langkah demi langkah
-    Sesetengah langkah mesti diselesaikan sebelum langkah yang lain dan ada langkah yang boleh diabaikan/ skip atau digabungkan.

Empat langkah asas dalam membangunkan projek multimedia ialah:

1.   Planning and Costing (Perancangan dan Belanjawan)


  • Projek bermula dengan idea atau keperluan yang didapati daripada menyenaraikan mesej dan objektif yang ingin disampaikan
  • Menentukan/mengenalpasti bagaimana setiap mesej dan objektif dapat dicapai menggunakan sistem pengarangan
  • Merancang apa writing skills, graphic art, music, video dan kepakaran multimedia lain yang diperlukan
  • Menganggarkan masa yang diperlukan untuk menyiapkan elemen multimedia dan menyediakan bajet
  • Membina short “prototype” atau “proof-of-concept”
  • Memulakan projek tanpa merancang biasanya menyebabkan false start dan membazirkan masa –  meningkatkan kos pembangunan

2.   Designing and Producing (Rekabentuk dan Pengeluaran)

  • Melaksanakan setiap langkah tugas yang telah dirangcangkan untuk menghasilkan finished product
  • Pada langkah ìni, banyak sesi maklumbalas dengan klien perlu dibuat sehingga klien berpuas hati dengan hasilkerja.

3.   Testing (Pengujian)

  • Sentiasa uji program untuk memastikan :
    • ia mencapai objektif projek
    • boleh dilaksanakan dengan baik pada platform penghantaran (delivery platforms)
    • memenuhi kehendak klien atau pengguna akhir

4.   Delivering (Persembahan/ Penghantaran)

  • Pakejkan dan hantar projek kepada pengguna


Keperluan Projek Multimedia
  • Perlukan perkakasan, perisian dan idea yang baik untuk membina projek multimedia
  • Perkakasan
    • Platform yang biasa diguna untuk produce dan delivering multimedia ialah sistem pengoperasian Apple Macintosh dan Microsoft Windows kerana ramai pengguna di seluruh dunia dan GUI yang baik.
    • Multimedia yang lebih detail juga dibangunkan pada workstation khas contohnya Silicon Graphics, Sun Microsystems malah pada mainframe

  • Perisian
    • Memberitahu hardware apa yang perlu dilakukan
    • Banyak jenis software digunakan untuk penghasilan multimedia dan dibahagikan pada dua kategori besar iaitu peralatan pengeluaran dan peralatan pengarangan.
    • Idea yang baik (Kreatif)
    • Aset paling berharga yang boleh dibawa ke multimedia workshop ialah kreativiti.


  • Perlukan  kepakaran dan kemahiran
    • Perlu pengurusan yang baik
    • semasa kerja pembangunan sedang dijalankan, semua bahan-bahan atau cebisan kandungan multimedia mungkin hilang di bawah timbunan kertas yang makin sentiasa bertambah, maka kena uruskan dengan baik bahan-bahan tersebut
Perlukan masa dan kos

    • Mesti menyediakan bajet/ anggaran belanjawan yang betul supaya belanja mencukupi untuk sumber seperti CD-R kosong dan memory/digital storage, urusan yang menggunakan telefon dan bayaran pos serta perkhidmatan lain.
    • Perlukan pertolongan orang lain


  • Pembangunan projek multimedia yang lebih besar, memerlukan team work/pasukan pembangunan
    • Artwork by graphic artist
    • Video shoots by video producer
    • Sound editing by audio producer
    • Programming by programmer

  • Memerlukan peruntukan masa yang lebih (hingga larut malam) dalam membina aplikasi multimedia.



No comments:

Post a Comment